Dolnośląska Służba Dróg i Kolei 23 listopada ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zadania pod nazwą Rewitalizacja linii kolejowej nr 284. Obejmuje on odcinek, na którym przez ostatnie miesiące trwały intensywne prace porządkowe. To moment przełomowy, bo inwestycja przechodzi z fazy przygotowań do etapu, w którym powstanie pełna dokumentacja projektowa i zostaną wykonane wszystkie roboty budowlane związane z odbudową toru, podtorza, odwodnienia i infrastruktury towarzyszącej.
Zakres postępowania pod nazwą: REWITALIZACJA LINII KOLEJOWEJ nr 284 szlak Jerzmanice Zdrój – Lwówek Śląski na odcinku od km 24,445 do km 47,865, jest bardzo szeroki. Wykonawca ma przygotować kompletną dokumentację projektową, uzyskać wszystkie wymagane decyzje i przeprowadzić pełny zakres robót budowlanych. Obejmuje to rozbiórkę toru S49, usunięcie starej podsypki i przeprowadzenie badań podłoża. Materiały odzyskane z torowiska trafią do zamawiającego, a odpady zostaną zutylizowane. Następnie wykonawca odbuduje tor z nowych materiałów, odnowi wszystkie obiekty inżynieryjne i przygotuje dokumentację powykonawczą.
Najbardziej wymagającym fragmentem szlaku jest odcinek w km 24,650 – 24,750, gdzie wskutek podmycia przez Kaczawę zniknęło torowisko i podtorze. To miejsce znane jako Wiszące Tory i od lat stanowiące symbol degradacji tej linii. Projekt przewiduje tam użycie stalowych grodzic typu Larsena, które mają ustabilizować brzeg i pozwolić na odbudowę konstrukcji nośnej.
Planowana rewitalizacja zakłada przywrócenie linii jako jednotorowej i niezelektryfikowanej, przystosowanej do ruchu pasażerskiego i towarowego. W dokumentacji wskazano pełną wymianę nawierzchni torowej, w tym podkładów, szyn i podsypki, poprzedzoną usunięciem zanieczyszczonego podtorza. Wzdłuż całego odcinka wykonane będą prace odwodnieniowe oraz oczyszczenie przepustów i odtworzenie rowów. Wzmocnienia wymagać będą skarpy, murki oporowe i przepusty. Dokumentacja przewiduje również przygotowanie terenu pod stację techniczną Nowa Wieś Grodziska i usunięcie około 1,5 tys. karpin pozostałych po niedawnej wycince. W części pasażerskiej przewidziano odbudowę peronów w Pielgrzymce oraz w Lwówku Śląskim Płakowicach. Perony na głównej stacji w Lwówku Śląskim powstaną dopiero w następnym etapie inwestycji.
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei czeka na oferty do 30 grudnia 2025 roku. Jeżeli procedura przetargowa zakończy się bez opóźnień, wykonawcę poznamy na przełomie zimy i wiosny. Jego pierwszym zadaniem będzie przygotowanie dokumentacji projektowej, a dopiero po jej zatwierdzeniu możliwe będzie wejście na teren i rozpoczęcie odbudowy. Na razie trudno wskazać termin, w którym pociągi ponownie pojadą z Lwówka Śląskiego do Jerzmanic Zdroju, ale ogłoszenie przetargu przesądza, że projekt zamknięty dotąd w dokumentach zaczyna przechodzić w fazę realnych działań.
Odcinek objęty przetargiem jest częścią linii kolejowej nr 284, której historia sięga roku 1890. Trasa prowadziła od Legnicy w kierunku obecnej granicy polsko czeskiej, przechodząc przez Jerzmanice Zdrój, Lwówek Śląski, Gryfów Śląski i Mirsk. Pierwszy fragment z Legnicy do Złotoryi działał już od 15 października 1884 roku, a rok później pociągi docierały do Lwówka Śląskiego. Przez lata wspierała zarówno transport osobowy, jak i towarowy.
Zmiany przyszły w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. 10 października 1991 roku zawieszono kursy na odcinku Jerzmanice Zdrój – Lwówek Śląski, a cztery lata później pociągi przestały jeździć również między Legnicą a Jerzmanicami Zdrojem. Linia bez utrzymania szybko niszczała, a lokalna próba przekształcenia jej w ścieżkę rowerową w 2012 roku nie została zrealizowana. Ostatecznie tory przejął samorząd województwa, zapowiadając ich odbudowę, która właśnie weszła w najważniejszy etap.
Piotr10:08, 27.11.2025
Propaganda sukcesu :) .. na 100% za 10 lat tam nic nie będzie jeździć.
Rewitalizacja .. dobre. Prostą linie w której wystarczy tylko kosmetyka Legnica Złotoryja roboty w praktyce stoją w miejscu grzebią się 2 lata. Może pojawi się nieraz ekipa 4 osobowa.
A Jerzmanice Lwówek :) .... umarło. W Pielgrzymce domy już stoją w miejscu torowiska, mostów, wiaduktów , przepusty trzeba budować na nowo od ZERA ... koszt miliardy, terminy dziesiątki lat, i pociąg będzie woził powietrze.
Lwówek potrzebuje transportu już teraz !!! Niech wojewoda opłaci trasę autobusu Lwówek-Wrocław bo teraz nie ma jak się wydostać z miasta.
A linia .. to konstrukcja z 18 wieku ... to ma tylko walory krajoznawcze ... tak jak było to w 18 wieku zrobione. Do Jerzmanic, Lwówka za mojego życia nie jeździła żadna osobówka .. zawsze PKS.
W latach 90 jechalem pociagiem Złotoryja-Legnica .... pociag wiózł tylko Mnie i kumpla ... dlaczego bo jest dworzec dalego od miasta a w centrum było MPK z Legnicy za połowe ceny PKP i 2x szybsze.
Podobnie jest z tą trasą Lwówecka .... po co komu w obecnych czasach transport 2x wolniejszy niż jakikolwiek autobus. Ba to będą spalinówki pociągi, wiec jak wejdzie ETS2 będzie to jeszcze bardzo drogie a autobusy już mamy elektryczne.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Motocyklowy Mikołaj już pakuje prezenty
Co za podłe miasto, podli ludzie. Po pierwsze, jestem przekonany, że żadna osoba negująca ten klub nie będzie miała na tyle odwagi by podejść i powiedzieć jednemu czy drugiemu motocykliście z tego klubu prosto w oczy tego co tu wypisuje. Po drugie, jestem przekonany, że nie jedna mamusia czy babcia z wnukami pierwsza ustawi się w kolejce po darmową paczkę. WSTYD !!! "mała moskva"
Radek
12:38, 2025-11-27
Fabryki, ludzie i przemiany PRL w Legnicy
To były dobre czasy. To pokolenie PRL odbudowało miasto i stworzyło przemysł.
Ghjj
12:29, 2025-11-27
Znikają stare pawilony z placu Klasztornego
Tę opinię konserwatora zabytków? Biorąc pod uwagę, że to fragment najstarszej, średniowiecznej części Lignicy, musi zawierać mnóstwo obostrzeń i warunków wobec szczęśliwego nieruchomościowego wymieniacza z zachwyconym urzędem.
Przytoczysz Lilla?
12:28, 2025-11-27
Związki zawodowe HM Legnica walczą o miejsca pracy
Tej przybudówce pis i pajaca dudy najlepiej wychodzą msze i pielgrzymki.
Yabada
12:18, 2025-11-27