Zamknij
Ważne

Rekordowy wzrost rynku samochodów elektrycznych w Polsce – ceny spadają o 38%

Paula Lewandowska Paula Lewandowska 15:59, 13.08.2025
Skomentuj

Ponad dwa razy więcej ofert na rynku wtórnym, rekordowe rejestracje nowych aut i coraz większa dostępność pojazdów na prąd – tak wygląda krajobraz elektromobilności w Polsce w połowie 2025 roku.

Historyczny wynik rejestracji nowych aut elektrycznych

Czerwiec 2025 roku przyniósł rekord – Polacy zarejestrowali 3 779 nowych samochodów elektrycznych, co stanowi najwyższy miesięczny wynik w historii. Udział „elektryków” w rynku nowych aut wzrósł do 7,6%. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Samar, od stycznia do czerwca 2025 roku na polskie drogi wyjechało 14 254 nowych pojazdów zeroemisyjnych. Łącznie w kraju zarejestrowanych jest już niemal 99 tys. samochodów całkowicie elektrycznych (BEV), a razem z hybrydami typu plug-in (PHEV) – ponad 178 tys.

Rynek wtórny rośnie w błyskawicznym tempie

Równolegle dynamicznie rozwija się segment samochodów używanych. Według raportu Barometr AAA AUTO, w ciągu dwóch lat liczba ofert sprzedaży aut elektrycznych wzrosła trzykrotnie. W całym 2023 roku sprzedano w Polsce 8 334 takie pojazdy, w 2024 roku – już 23 997, a tylko w pierwszej połowie 2025 roku – 18 973 auta, co niemal zrównało się z wynikiem całego poprzedniego roku.

Spadek cen używanych elektryków o blisko 40%

Wraz z rosnącą podażą, ceny używanych aut elektrycznych znacząco spadły. W 2023 roku średnia cena wynosiła 200 126 zł, natomiast w pierwszym półroczu 2025 roku – 122 996 zł, co oznacza obniżkę aż o 38%. Zdaniem ekspertów AAA AUTO, trend ten sprawia, że elektromobilność staje się dostępna dla coraz szerszego grona kierowców.

 

 

Mity o akumulatorach obalone

Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, podkreśla, że jednym z głównych hamulców rozwoju rynku są mity dotyczące szybkiej degradacji baterii. – Producenci zazwyczaj gwarantują żywotność akumulatorów do ośmiu lat lub 160 tys. km, a faktyczny poziom zużycia nie powinien spaść poniżej 70%. AAA AUTO przyjęło własny próg bezpieczeństwa – minimum 80% SoH (State of Health). Analiza ponad 2 000 testowanych pojazdów wykazała średni przebieg 63 300 km i SoH na poziomie 92,6%, co potwierdza dobrą kondycję baterii. Rekordzista miał przebieg 375 tys. km i SoH wynoszące 87,5%.

Styl użytkowania kluczem do trwałości baterii

Badania pokazały, że nie tylko przebieg decyduje o kondycji akumulatora. Sposób ładowania, unikanie głębokiego rozładowania czy intensywnego użytkowania mają ogromne znaczenie. Zdarzały się przypadki hybryd plug-in z przebiegiem ponad 100 tys. km i stanem baterii bliskim 100% – były to pojazdy użytkowane jak klasyczne auta spalinowe, bez ładowania zewnętrznego

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(2)

DafikDafik

1 0

To jak to jest,w Niemczech odchodzą od elektryków.....ha ha ha ha ha ha ha ha

19:53, 13.08.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ghjkk Ghjkk

0 0

To są te Izery Morawiec kiego? Pamiętam jak zapewniał, że będziemy produkować po 200 tyś sztuk rocznie.

20:52, 13.08.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%