Ponad dwa razy więcej ofert na rynku wtórnym, rekordowe rejestracje nowych aut i coraz większa dostępność pojazdów na prąd – tak wygląda krajobraz elektromobilności w Polsce w połowie 2025 roku.
Czerwiec 2025 roku przyniósł rekord – Polacy zarejestrowali 3 779 nowych samochodów elektrycznych, co stanowi najwyższy miesięczny wynik w historii. Udział „elektryków” w rynku nowych aut wzrósł do 7,6%. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Samar, od stycznia do czerwca 2025 roku na polskie drogi wyjechało 14 254 nowych pojazdów zeroemisyjnych. Łącznie w kraju zarejestrowanych jest już niemal 99 tys. samochodów całkowicie elektrycznych (BEV), a razem z hybrydami typu plug-in (PHEV) – ponad 178 tys.
Równolegle dynamicznie rozwija się segment samochodów używanych. Według raportu Barometr AAA AUTO, w ciągu dwóch lat liczba ofert sprzedaży aut elektrycznych wzrosła trzykrotnie. W całym 2023 roku sprzedano w Polsce 8 334 takie pojazdy, w 2024 roku – już 23 997, a tylko w pierwszej połowie 2025 roku – 18 973 auta, co niemal zrównało się z wynikiem całego poprzedniego roku.
Wraz z rosnącą podażą, ceny używanych aut elektrycznych znacząco spadły. W 2023 roku średnia cena wynosiła 200 126 zł, natomiast w pierwszym półroczu 2025 roku – 122 996 zł, co oznacza obniżkę aż o 38%. Zdaniem ekspertów AAA AUTO, trend ten sprawia, że elektromobilność staje się dostępna dla coraz szerszego grona kierowców.
Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, podkreśla, że jednym z głównych hamulców rozwoju rynku są mity dotyczące szybkiej degradacji baterii. – Producenci zazwyczaj gwarantują żywotność akumulatorów do ośmiu lat lub 160 tys. km, a faktyczny poziom zużycia nie powinien spaść poniżej 70%. AAA AUTO przyjęło własny próg bezpieczeństwa – minimum 80% SoH (State of Health). Analiza ponad 2 000 testowanych pojazdów wykazała średni przebieg 63 300 km i SoH na poziomie 92,6%, co potwierdza dobrą kondycję baterii. Rekordzista miał przebieg 375 tys. km i SoH wynoszące 87,5%.
Badania pokazały, że nie tylko przebieg decyduje o kondycji akumulatora. Sposób ładowania, unikanie głębokiego rozładowania czy intensywnego użytkowania mają ogromne znaczenie. Zdarzały się przypadki hybryd plug-in z przebiegiem ponad 100 tys. km i stanem baterii bliskim 100% – były to pojazdy użytkowane jak klasyczne auta spalinowe, bez ładowania zewnętrznego
Dafik19:53, 13.08.2025
To jak to jest,w Niemczech odchodzą od elektryków.....ha ha ha ha ha ha ha ha
Ghjkk 20:52, 13.08.2025
To są te Izery Morawiec kiego? Pamiętam jak zapewniał, że będziemy produkować po 200 tyś sztuk rocznie.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Ostrzega przed zmianami w zawodzie psychologa
z ciebie lekarz nie będzie. Žodyñ!
Žodyñ
22:52, 2025-08-13
Okręgowy Puchar Polski: Juniorzy Miedzi grają
Brawo miedzianko. Lać wioski.
Skarpeta UML
21:46, 2025-08-13
Rekordowy wzrost rynku samochodów elektrycznych
To są te Izery Morawiec kiego? Pamiętam jak zapewniał, że będziemy produkować po 200 tyś sztuk rocznie.
Ghjkk
20:52, 2025-08-13
Rekordowy wzrost rynku samochodów elektrycznych
To jak to jest,w Niemczech odchodzą od elektryków.....ha ha ha ha ha ha ha ha
Dafik
19:53, 2025-08-13